Hostwinds Tutorials

Zoekresultaten voor:


Inhoudsopgave


Het downloaden
Verwerken
Analyseren
Gevolgtrekking
Extra informatie

Uw website verbeteren met Google Analytics

Trefwoorden: Web Site 

Het downloaden
Verwerken
Analyseren
Gevolgtrekking
Extra informatie

In dit artikel laten we u zien hoe u kunt gebruiken Google Analytics Om de belangrijkste pagina's van uw website te identificeren.Met "belangrijk" bedoelen we pagina's die (onder andere) hebben:

  • Het grootste aantal paginaweergaven (een maat voor zichtbaarheid)
  • De grootste gemiddelde tijd op pagina (een maat voor betrokkenheid)

Overweeg bijvoorbeeld de volgende grafiek:

Deze grafiek biedt in prioriteitsorder de lijst met webpagina's die het grootste potentiële rendement op investering (ROI) bieden.Als we bijvoorbeeld onze tijd en moeite investeren om te verbeteren /Tutorials/How-to-Open-Open-of-Block-Ports-Use-Windows-Firewall/ Ten eerste zou die investering de grootste ROI moeten bieden.De volgende pagina om in te investeren zou zijn /Productdocs/account/bestellen-a-cloud-vps-service/, enzovoorts.In dit artikel laten we u zien hoe (onder andere) een grafiek maken die vergelijkbaar is met het bovenstaande om de verbetering van uw eigen website te vergemakkelijken.

Voordat u verder gaat, als u Google Analytics (GA) niet hebt ingesteld om gegevens voor uw website te verzamelen, zie dan Gebruik analyses met uw site om te leren hoe je dit moet doen.Anders gaan we ervan uit dat u een redelijk aantal GA -gegevens voor uw site heeft.

In het volgende zullen we het gedeelte van een website met klantgerichte documentatie analyseren, maar dit is immaterieel - u kunt deze specifieke focus vervangen door wat voor u zinvol is - productpagina's, ondersteuningspagina's, beeldpagina's of allepagina's van uw website.Dat gezegd hebbende, de eerste stap in dit proces is om de GA -gegevens voor uw website te downloaden:

Het downloaden

1. Navigeer naar het Google Analytics Account gekoppeld aan uw website.

2. Selecteer Gedrag, Site -inhoud, en toen Alle pagina's:

3. Selecteer de Secundaire dimensie vervolgkeuzelijst en type paginediepte, selecteer dan Paginediepte:

Dit voegt een extra kolom toe aan de rapporttabel en kan het resulterende aantal rijen verhogen.Paginapiepte is een dimensie die nuttig kan zijn bij het identificeren van hoge ROI -pagina's voor uw specifieke scenario.Kortom, paginapiepte is een histogram met details over het aantal pagina's dat gebruikers bezoeken per browsersessie (d.w.z. voordat ze uw site verlaten).Stel je de volgende situatie voor:

Tussen 5/12/21 en 5/12/22 zien we dat 7,146 gebruikers (7,146/2.287,386 = 0,31%) 1 en slechts 1 pagina tijdens hun browser -sessie hebben bekeken.Evenzo bezochten 6.309 gebruikers (0,28%) 2 pagina's voordat ze de site verlieten, enzovoort.De bovenstaande afbeelding moet helpen om de officiële definitie van Google Analytics van paginapiepte te verduidelijken:

Deze dimensie creëert een histogram van waarden per aantal pagina's, variërend van 1 - 20+, die vervolgens worden toegepast tijdens bezoekerssessies.De kruising van de twee toont het aantal pagina's dat in een sessie wordt bekeken.Uw rapport kan bijvoorbeeld aantonen dat 1000 bezoeken rekening hadden gehouden met weergaven aan slechts één pagina, 250 bezoeken waren rekening gehouden met weergaven tot 2 pagina's, 50 beschuldigden van weergaven naar 3 pagina's, enzovoort door de verdeling van mogelijk aantal pagina's die in een sessie zijn bekeken,.

4. Kies een datumbereik dat niet te weinig of te veel rijen gegevens produceert:

Momenteel kan GA slechts 5000 rijen gegevens tegelijk weergeven en exporteren (noteer de knop Exporteren in de eerdere afbeelding).Gebruik de volgende tool onderaan de rapporttabel om meer dan 5000 rijen weer te geven en te exporteren:

In dit geval zijn er 16662 /5000 = 3,33 rapportpagina's om te exporteren naar Excel (of vergelijkbaar) waar ze kunnen worden gecombineerd.Er zijn vier verschillende exportindelingen beschikbaar:

Het exporteren van een rapport met behulp van het Excel -formaat resulteert in een spreadsheet vergelijkbaar met het volgende:

Als u meerdere rapporten exporteert, merkt u op dat onderaan elke spreadsheet een rij samenvattende gegevens is (zie rij 5002):

Deze rij samenvattende gegevens is identiek in elke export, dus u hoeft alleen de laatste rij van de laatste export te behouden.

Verwerken

1. Als u alle pagina's van uw site wilt analyseren, wilt u deze stap misschien overslaan.Anders moet u alle rijen (pagina's) verwijderen die niet van toepassing zijn op uw scenario.Voor dit voorbeeld zijn we geïnteresseerd in alleen de documentatiepagina's.Deze pagina's beginnen met /blog-, /product-docs en /tutorials en dus beginnen we het ruimingsproces door alle rijen te verwijderen die dat doen niet Begin met /blog, /product-docs /en /tutorials.Een benadering hiervan is om de paginakolom te sorteren en alle niet-toepasselijke rijen te verwijderen.We zouden bijvoorbeeld alle rijen verwijderen die beginnen met /applicatie, /apps, .etc:

Tekstfilters kunnen ook nuttig zijn in dit ruimingsproces:

Houd er rekening mee dat andere paginatypen mogelijk ook moeten worden verwijderd, zoals bestemmingspagina's, aangepaste foutpagina's (d.w.z. https://www.hostwinds.com/blog/404), en pagina's die niet langer op de website bestaan, zoals hierna besproken.

2. Om te testen op niet-bestaande webpagina's, moet u eerst URL's maken van de gegeven GA-pagina-paden.Een benadering is om Concat te gebruiken met uw basisdomeinnaam, zoals in het volgende voorbeeld:

Vervolgens kunt u hyperlink gebruiken om klikbare URL's te maken:

In plaats van op elke URL te klikken om te zien of deze geldig is, kunnen we het proces automatiseren door het volgende te gebruiken VBA script, dat waar retourneert als een bepaalde URL geldig is:

Function validURL(sURL As String) As Boolean    
  Dim oXHTTP As Object    
  Set oXHTTP = CreateObject("MSXML2.ServerXMLHTTP")    

  oXHTTP.Open "HEAD", sURL, False    
  oXHTTP.send    

  validURL = IIf(oXHTTP.Status = 200, True, False)    
End Function

Om het script in Excel te gebruiken, drukt u op ALT + F11 en voert u de bovenstaande VBA -code in en sla vervolgens op.Sla vervolgens het werkboek op als een XLSM -bestand.U kunt vervolgens toegang krijgen tot de Validatie -formule vanuit Excel, net als elke andere Excel -formule, zoals getoond:

Voor Google Sheets retourneert het volgende script 200 als de gegeven URL geldig is:

function getHtmlStatusCode(url) {    
  var response = UrlFetchApp.fetch(url);    

  return response.getResponseCode();    
}

Op dit moment zou u in staat moeten zijn om alle rijen gemakkelijk te sorteren en te verwijderen met ongeldige URL's.

3. Met alle niet-toepasselijke rijen (pagina's) verwijderd, merkt u op dat er meerdere rijen gegevens voor een enkele pagina zijn.Er is bijvoorbeeld een enkele / blog / pagina met meerdere rijen bijbehorende gegevens (een een-op-veel-relatie):

Al deze gegevens voor de single / blog / pagina moeten op een of andere manier worden gecombineerd.Gelukkig kan een draaitabel deze taak gemakkelijk voltooien, zoals weergegeven in het volgende voorbeeld:

Om een Excel Pivot -tabel, selecteer alle relevante gegevens (bijvoorbeeld kolommen A tot en met i in de bovenstaande een-op-veel-afbeelding), selecteer Invoegen, en selecteer vervolgens Draaibaar.Van daaruit kunt u de verzamelde bedragen verkrijgen zoals getoond:

In dit proces kunt u verschillende GA -paginapaden identificeren die u nog moet combineren tot één.Je merkt bijvoorbeeld iets dat lijkt op/blog en/blog/dat moet worden gecombineerd tot een enkele entiteit (/blog →/blog/), omdat ze beide naar dezelfde pagina wijzen.U kunt ook onverwachte landing of andere pagina's ontdekken die ook uit de set moeten worden verwijderd.Dit "ontdekken-en-fix" -proces is niet ongewoon en kan een paar iteraties nodig hebben om te voltooien.Met de GA -gegevens volledig verwerkt, kunnen we verder gaan met het analyseren van deze.

Analyseren

Uit het bovenstaande proces zou u nu een dataset van pagina's (rijen) moeten hebben die aan uw vereisten voldoen.Voor de voorbeeldcase is dit een gegevensset van alle afzonderlijke documentatiepagina's, zoals Beheer domeinen (in tegenstelling tot landen en andere pagina's zoals Domeinen).Een voorbeeld volgt:

Uit de bovenstaande tabel zien we dat er een aantal GA -statistieken/dimensies zijn om sleutelpagina's te identificeren.Een grafiek van PageViews, unieke pageviews en AVG bijvoorbeeld.Tijd op pagina kan van nut zijn voor uw specifieke scenario (gesorteerd op pageviews, blauw):

1. Om een grafiek in Excel te maken vergelijkbaar met het bovenstaande, selecteert u met behulp van de CTRL -toets de pagina met vier kolommen, PageViews, Unieke PageViews en AVG.Tijd op pagina:

2. Selecteer Invoegen, het pictogram van de staafdiagram en vervolgens het horizontaal gestapelde staafdiagram, zoals getoond:

3. Klik in de resulterende grafiek met de rechtermuisknop op de horizontale aslabels en kies Formaatas ... Controleer in het dialoogvenster Axis in het formaat Categorieën in omgekeerde volgorde:

4. Om het aantal zichtbare labels (pagina's) te beperken, selecteert u het filter/trechterpictogram, selecteert u alle categorieën en selecteer vervolgens de bovenste paar pagina's opnieuw:

Uit de resulterende grafiek zien we dat de pagina /Tutorials/How-to-Open-Open-of-Block-Ports-Use-Windows-Firewall is een belangrijke, gevolgd door /Productdocs/Account/bestellen-een-cloud-VPS-service, enzovoorts.In feite suggereert de bovenstaande grafiek een interessante enkele metriek die van waarde kan zijn, zoals hierna wordt besproken.

5. Er zijn een aantal mogelijkheden om nuttige statistieken te maken uit de beschikbare GA -gegevens.Men zou bijvoorbeeld de som van PageViews, unieke paginaweergaven en AVG kunnen standaardiseren.Tijd op pagina tussen 0 en 1, zoals getoond (notitieformulebalk):


In het bovenstaande is cel I2 = som (b2, d2, e2) en j2 is = (i2 - min (i: i)) / (max (i: i) - min (i: i)).Dit standaardiseert de gegevens en leidt naar de volgende grafiek:


Als we tevreden zijn met deze specifieke metriek, kunnen we concluderen dat de /Productdocs/account/bestellen-a-cloud-vps-service/ pagina is ongeveer 65% zo belangrijk als de /Tutorials/How-to-Open-Open-of-Block-Ports-Use-Windows-Firewall pagina, enzovoort op de lijst.

Gevolgtrekking

Gelijk informatie over de informatie kan u helpen bepalen welke pagina's van uw site uw focus, aandacht en investeringen verdienen, en in welke volgorde, om uw ROI te maximaliseren.De eerdere grafiek geeft bijvoorbeeld aan welke documentatiepagina's bij eerst moeten worden onderzocht en verbeterd door (bijvoorbeeld) up-to-date screenshots toe te voegen, waardoor duidelijke en beknopte inhoud wordt gewaarborgd, enzovoort.Deze informatie kan zelfs worden gebruikt om te helpen identificeren welke onderwerpen in een klantenonderzoek moeten worden opgenomen om te leren hoe ze de bijbehorende documentatie het beste kunnen verbeteren.

Het is onze hoop dat het voorbeeld in dit artikel kan worden gebruikt om u te helpen de prestaties van uw eigen website te verbeteren met behulp van deze gegevensgestuurde aanpak.

Extra informatie

Terzijde, webgerelateerde gegevens, zoals paginaweergaven, hebben de neiging om een ZIPF -verdeling.De hierboven gepresenteerde documentatiepagina-weergavegegevens hebben bijvoorbeeld een best passende ZIPF-waarschijnlijkheidsdichtheidsfunctie van P = 0.425048x^(-1.57632), waar x is een willekeurig geselecteerde documentatie -webpagina.Dus de kans dat een dergelijke pagina 1 en slechts 1 paginaweergave zal hebben, is P (1) = 42,5%, 2 paginaweergaven P (2) = 14,3%, 3 paginaweergaven P (3) = 7,5%, enzovoort, zoals aangegeven:

De kans dat een documentatiegerelateerde pagina 3 of minder paginaweergaven heeft, is de som van de eerste drie balken, namelijk 64,3%.En de som van alle mogelijke balken (niet getoond) is natuurlijk 100%.Zie voor meer informatie Waarschijnlijkheidsdichtheidsfunctie en Cumulatieve distributiefunctie.

Geschreven door Karlito Bonnevie  /  mei 11, 2022